Recensie: Sex, blogs & rock-‘n-roll

1 Sep

Sex, blogs & rock-'n-roll

Ik vertelde jullie laatst dat ik bij de boekpresentatie van ‘Sex, blogs & rock-‘n-roll’ geweest was. Ik was toen halverwege het boek, nu heb ik het inmiddels alweer een tijdje uit! Tijd dus voor een recensie.

‘Sex, blogs & rock-‘n-roll’ is het persoonlijke verhaal van Ernst-Jan Pfauth. Hij vertelt hoe hij in de blogwereld verzeild is geraakt, welke avonturen hij daardoor heeft meegemaakt en wat het bloggen van hem vraagt. Het is ontzettend leuk en inspirerend om te lezen dat Ernst-Jan door te bloggen de halve wereld is over gereisd: van New-York tot China, hij heeft het allemaal gezien. Met de inmiddels beruchte witte pakken van The Next Web viel hij niet alleen van het ene avontuur in het andere, hij vestigde daarmee ook zijn naam in de blog-scene. En is dat stiekem niet wat we allemaal willen?

Het is echter niet alleen maar rozengeur en maneschijn, zo vertelt Pfauth. Hij moest regelmatig verstek laten gaan op afspraken of vroeg zijn bed uit om een deadline te halen. Ook leeft hij volgens eigen zeggen onder een zekere tijdsdruk door zijn baan bij NRC Next: ‘bloggen, bloggen, niets missen!’. Maar wees nou eerlijk, weegt dat op tegen alle voordelen?

Als je verwacht dat ‘Sex, blogs & rock-‘n-roll’ je stap voor stap vertelt hoe je een blog begint en succesvol maakt, heb je het mis. Daarvoor heeft Ernst-Jan een online startgids gemaakt. Wel inspireert het boek je om een blog te beginnen, ook als je 10 pageviews per dag hebt. En als je dan toch bezig bent, kun je in de offline wereld ook best even een handje bijdragen, zo stelt Pfauth. Eén hoofdstuk van zijn boek is dan ook gewijd aan de ‘Netwerkrevolutie‘, want alleen met mooie woorden veranderen we de wereld niet. Je krijgt dus niet in hapklare brokken voorgeschoteld hoe je een blog moet maken, maar het lezen van alle anekdotes en verhalen die in dit boek gebundeld zijn is een feest op zich.