Recensie: Ik haal je op, ik neem je mee

16 Aug

Nadat ik ‘Ik ben niet bang‘ van Niccolò Ammaniti had gelezen, wist ik het zeker: ik wil al zijn boeken lezen! Nu was het tijd voor het tweede boek: ‘Ik haal je op, ik neem je mee’.

‘Een klein fictief dorp, Ischiano Scalo, aan de Italiaanse Rivièra, is het toneel voor twee adembenemende liefdesverhalen. Graziano Biglia is een veertigjarige playboy – met geblondeerd haar, zonnebankteint en strakke leren broek – die het buitengewoon met zichzelf heeft getroffen. Hij speelt gitaar en is een groot fan van de Gipsy Kings. Na veel gereis en talloze affaires is hij naar Ischiano teruggekeerd om zich te settelen met zijn ‘geliefde’ Erica, die alleen maar op zijn geld uit is.

Gloria en Pietro zitten in dezelfde klas: zij is van goede komaf, woont in een villa in de heuvels, is mooi en zelfbewust. Hij is een schuchtere, onzekere en dromerige jongen, die lijdt onder het explosieve karakter van zijn vader – een verknipte herder – en is het mikpunt van de treiterijen van andere jongens uit zijn klas. Wanneer Pietro door drie van zijn kwelgeesten gedwongen wordt in te breken in de school, en later, onder andere omstandigheden, ook thuis bij zijn lerares Flora – die een geheime verhouding heeft met Graziano – raken alle hoofdpersonen op dramatische wijze met elkaar verbonden.’

Dit boek was een stuk dikker, maar ik vond het jammer dat ik hem uit had. Het boek komt als een soort dieseltrein op gang: eerst wordt heel rustig de situatie geschetst, je leert de personages kennen en dan langzaam aan gebeurt er steeds meer. De laatste hoofdstukken las ik echt met een verbijsterde uitdrukking op mijn gezicht. Die zag ik niet aankomen! Ammaniti schept niet alleen een wereld die zo echt is dat je er in kunt rondwandelen, hij is ook de meester van de plotwendingen.

Nu ik dit boek heb gelezen, ben ik alleen maar zekerder van mijn zaak: ik moet al zijn boeken lezen! En stiekem wil ik ook heel graag de verfilming van ‘Ik ben niet bang’ zien: ‘Io non ho paura’.