Recensie: De meiden van Riaad

13 Jul

‘Elke week na het vrijdagavondgebed stuurt een anonieme jonge vrouw een e-mail naar een chatgroep over de belevenissen van Qamra, Sadiem, Lamies en Michelle, vier Saoedische high-societyvriendinnen. In vijftig e-mails volgen we de romantische en seksuele escapades van de vier studentes en zien we hun frustraties en rebellie tegen de soms verstikkende culturele tradities in hun land. Sex & The City – Saoedi-style!

Als je de kans kreeg een blik te werpen onder de sluier van een jonge Saoedische vrouw, wat zou je dan zien? Rajaa Alsanea tilt die sluier voor je op. Ze schreef geen exotische fabel over Saoedische prinsen, geen donker verhaal over islamitische fundamentalisten die hun vrouwen als beesten opsluiten, maar een lichtvoetige roman over moderne vrouwen in Saoedi-Arabië. Een taboedoorbrekend boek!’

Sex and the City met een Arabisch tintje, dat sprak me wel aan na de tweede SatC film. Bovendien houd ik wel van boeken die zich afspelen in een andere cultuur en ben ik erg benieuwd naar hoe vrouwen de Islam ervaren. Het is natuurlijk geen verassing dat dit boek bij verschijning meteen verboden werd in Saoedi-Arabië, want Rajaa Alsanea levert felle kritiek op de samenleving.

Het vinden en behouden van de Liefde met respect voor de regels van de Islam, dat is waar dit boek eigenlijk om draait. Hoe houden jonge vrouwen zich staande in een wereld van gedwongen huwelijken en scheiding der seksen? Blijven zij geloven in ware liefde, of verliezen zij hun vertrouwen na de zoveelste teleurstelling? Dat is wat ik me afvroeg terwijl ik dit boek aan het lezen was. Het antwoord vind je geleidelijk, maar tegelijkertijd rijst er een nieuwe vraag: wie zit er achter de e-mails? Of daar een antwoord op komt moeten jullie zelf maar uitvinden, want dit boek is zeker een aanrader!