Film: The reader

5 Jul

De film ‘The reader’ is gebaseerd op het boek ‘Der Vorleser’ van Bernhard Schlink.

In Duitsland, vlak na de Tweede Wereldoorlog, begint de 15-jarige Michael een gepassioneerde maar heimelijke affaire met de veel oudere Hanna. Hun relatie wordt intenser wanneer ze hun gezamenlijke liefde voor boeken ontdekken. Elke avond leest Michael zijn geliefde Hanna voor uit grote werken. Ondanks hun innige band is Hanna op een dag spoorloos verdwenen. Michael blijft aangeslagen achter.

Jaren later komt Michael haar opnieuw tegen, wanneer hij als rechtenstudent een proces tegen oorlogscriminelen bijwoont. Hanna is één van de beklaagden. Michael ontdekt een diep geheim over de vrouw die hij ooit liefhad…

Een hele tijd terug ben ik al eens begonnen in het boek, maar ik heb het nooit uitgelezen. Ik vond het langdradig en op de één of andere manier kon ik me gewoon niet interesseren voor het verhaal en de hoofdpersonen.

Met deze boekverfilming is dat wel iets beter geworden. Ik heb de film afgekeken en weet nu dus ook eindelijk hoe het afloopt. Helaas vond ik ook de film behoorlijk langdradig. Vooral het begin, naar het einde toe werd het een stuk beter.

Desondanks vond ik de acteerprestaties wel heel goed! Hoofdrolspeelster Kate Winslet won een Oscar voor haar rol, volkomen terecht wat mij betreft. Ook David Kross, die de vijftienjarige Michael speelt, had deze onderscheiding naar mijn mening ook best in ontvangst mogen nemen.

3 Reacties to “Film: The reader”

  1. sannewierda 5 juli 2010 bij 11:14 #

    Volgens mij heb ik de trailer van deze film gezien, lijkt me heel mooi! Maar ik vraag me de hele tijd af, is ze nou aan de Nazi-kant of juist niet?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Film: The reader « Laura – Live life lovely -- Topsy.com - 5 juli 2010

    […] This post was mentioned on Twitter by HippeDames. HippeDames said: Film: The reader http://ff.im/-ndhpf […]

Geef een reactie

