Het einde van het ‘papieren tijdperk’?

3 Jul

Een paar weken geleden hebben wij thuis een WK-abonnement genomen op een krant. Zes weken lang, van maandag tot en met zaterdag zou hij bij ons thuis bezorgd worden. Het idee was om zo lekker de relletjes rond de formatie van het kabinet te kunnen volgen en tegelijkertijd te genieten van de verslagen van het WK.

Zo gezegd, zo gedaan. 1 juni plofte het eerste exemplaar, om half 6 ’s morgens, op de deurmat. Ik moest die dag werken, dus toen ik beneden kwam had ik geen tijd om uitgebreid de krant te lezen. Even de voorpagina bekijken dan maar, ’s avonds zou de rest wel komen. En ik moet toegeven, dat heb ik de eerste paar dagen ook gedaan. Ik maakte braaf tijd om de krant te lezen als ik thuis kwam na het werk, of ik las hem ’s ochtends als ik vrij was. Dit ging welgeteld één week goed. Daarna bleef het bij de voorpagina scannen op interessant nieuws.

Het zette me aan het denken. Op internet lees ik minstens drie keer per dag de headlines op NU.nl en als ik me verveel, pak ik de Privé-pagina van de Telegraaf ook even mee. Waarom lees ik dan geen krant? De gratis krantjes die ’s ochtends worden uitgedeeld op het station lees ik nog wel, af en toe. Maar vaak heb ik daarvoor al even NU.nl bekeken en weet ik dus al wat er al dan niet gebeurd is in de wereld. Bovendien gaat het nieuws checken op internet een stuk sneller.

Zou dit het einde zijn van het ‘papieren tijdperk’? Steeds vaker zie ik e-readers voorbij komen in de reclamefoldertjes. Ook de grote bedrijven als BOL.com en Bruna prijzen deze elektronische boekenplanken aan. Je stopt er een stapel boeken in, je neemt je e-reader mee en je kunt op elk gewenst moment lezen. Tel hierbij op dat steeds meer mensen overgaan op ‘digitaal nieuws’ en opeens is deze vraag zo vreemd niet meer.

Ik denk dat kranten op den duur wel zullen verdwijnen. Mensen checken het nieuws op hun iPhones en Blackberry’s, hun laptops en iPads. Maar boeken? Ik kan me niet voorstellen dat ik op een dag met een scherm voor mijn neus ga zitten om de nieuwste Karin Slaughter of Simone van der Vlugt te lezen. Ik zou die specifieke ‘boekengeur’ missen, het feit dat je een boek in je handen hebt en het fysiek door een boek kunnen bladeren. Nee, die e-readers zijn niks voor mij, en ik denk dat vele leesbeesten met mij hun boeken nooit zullen inruilen voor zo’n klinisch, saai schermpje. Laat mij maar slepen met mijn boeken. Maar wat kranten betreft zou het einde van het ‘papieren tijdperk’ wel eens in zicht kunnen komen…

Wat denken jullie: blijven kranten en boeken in fysieke vorm bestaan? Of wordt alles gedigitaliseerd?

13 Reacties to “Het einde van het ‘papieren tijdperk’?”

  1. Amber 3 juli 2010 bij 09:04 #

    Laten we hopen dat boeken blijven bestaan zeg! Niets is lekkerder dan lekker op bed gaan liggen met een goed boek, dat zou ik toch wel missen. 😦

  2. loeder 3 juli 2010 bij 09:54 #

    Zelf lees ik ook veel online nieuws soms een ‘echte’ krant, maar Ik hoop toch ook echt dat boeken blijven bestaan, die ereader lijkt me maar niks. Volgens mij krijg je daar dik last van je ogen van?

  3. ambijans 3 juli 2010 bij 12:40 #

    Ik ben het niet eens met je stelling, dat kranten wellicht ooit zullen verdwijnen. Men riep dat 10 jaar geleden ook al, maar er zijn een aantal argumenten die vooralsnog pro krant pleiten.

    Zo worden kranten steeds kleiner van formaat (in navolging van de Britse tabloids), vooralsnog zijn ze makkelijker leesbaar dan de e-versie waar je moet scrollen e.d. en je kan een gewone krant gewoon overal mee naartoe nemen. Als je ‘m beu bent, smijt je ‘m gewoon weg.

    Voorlopig prefereer ik ook het lezen van boeken op de traditionele manier, zo’n e-reader leek me eerst helemaal niks. Tot ik vorig jaar op de Antwerpse boekenbeurs een e-reader heb uitgetest. Hoewel de kostprijs nu nog aan de hoge kant ligt, is er volgens mij wel een toekomst weggelegd voor dit gadget.
    Ik werk in een bibliotheek en we hebben nu een e-reader aangekocht. Lezen blijkt verrassend vlot te gaan, je verbruikt enkel elektriciteit als je van pagina verandert en je kan er flink wat boeken op stockeren. Lijkt mij ideaal als je plaats wil besparen in je reiskoffer en toch leesvoer bij de hand wil hebben. 🙂

    • livelifelovely 3 juli 2010 bij 15:28 #

      Ik vind die kranten op tabloidformaat echt een uitkomst inderdaad! Het grootste nadeel van een ‘normale’ krant, vind ik dat je er echt uitgebreid voor moet gaan zitten om hem te kunnen lezen. Met die kleine krantjes heb je dat probleem niet.

  4. sharr2403 3 juli 2010 bij 15:08 #

    Ik begin ook elke ochtend met nu.nl op mn iphone. Ik heb gewoon het geduld niet om een krant open te slaan, en hem dan op de bank te moeten leggen om fatsoenlijk te kunnen lezen!
    Boeken op een E-reader zie ik inderdaad ook nog niet zitten, dus een compleet einde van het papieren tijdperk hoeft niks, wat zul je dan lopen stressen als je laptop of internet er even uitligt! (ervaring :D)

  5. loeder 3 juli 2010 bij 15:22 #

    Even heel iets anders!
    Bij ons wordt er een nieuwe winkel geopend.
    genaamd naar je blog hihi heb er even een fototje van gemaakt 😉

    • livelifelovely 3 juli 2010 bij 15:24 #

      Haha wat leuk! 😀 Vind je het goed als ik je foto gebruik voor een artikeltje? Ik zet je naam er natuurlijk bij 😉

  6. Meisjetweepuntnul 3 juli 2010 bij 18:51 #

    Ik weet bijna zeker dat kranten blijven bestaan, zij het in iets andere vorm. Er is namelijk een groot verschil tussen internetnieuws en dat uit de krant: diepgang. De berichten op internet (en de gratis krantjes) zijn vaak slordig en snel (daar is het dan ook voor bedoeld) terwijl de krant de gehele achtergrond van een gebeurtenis kan uitleggen. Er staat in 1 krant net zoveel als in 1 boek. Probeer maar eens een krant van het begin tot het einde te lezen: onmogelijk, dat doet niemand. Kranten zoals de NRC en de Volkskrant staan voor mij voor kwaliteitsjournalistiek. Niets fijner dan met een grote kop thee en koekjes de krant uitpluizen en interessante artikelen lezen. Dat gaat dan niet alleen maar over de actualiteit, maar over veel meer. Het zijn wat mij betreft gewoon boeken. Of die ooit gaan verdwijnen? Dat lijkt me niet!

  7. livelifelovely 3 juli 2010 bij 19:24 #

    Leuk dat er toch nog een beetje een ‘discussie’ ontstaat, dat was de bedoeling 🙂

  8. sannewierda 3 juli 2010 bij 21:01 #

    Ik vind het wel heel zonde, maar ik doe hetzelfde en ik ben student Journalistiek! How bad is that?
    Je hoort heel veel, ook vanuit de krantenwereld, dat kranten zich op achtergrondverhalen gaan richten en via het internet op het directe nieuws.
    Wel een tip als je een wat betere kwaliteit nieuws wil lezen op internet: lees http://www.nrc.nl.

  9. madelonelvira 3 juli 2010 bij 22:13 #

    Helemaal mee eens. Geen e-reader. Wat je zelf ook zegt: de boekengeur en het fysieke omslaan van de pagina’s, dat hoort er gewoon bij!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Het einde van het ‘papieren tijdperk’? « Laura – Live life lovely -- Topsy.com - 3 juli 2010

    […] This post was mentioned on Twitter by Laura Praamstra, HippeDames. HippeDames said: Het einde van het ‘papieren tijdperk’? http://ff.im/-n7kgu […]

Geef een reactie

