Recensie: Ik ben niet bang

22 Jun

Dit is de roman waarmee Niccolò Ammaniti zichzelf wereldwijd op de kaart zette. En terecht! Wat een juweeltje heeft de schrijver met deze roman geschapen. Eenmaal begonnen kon ik het boek niet meer wegleggen, zijn schrijfstijl lokt je en laat je niet meer los.

Op de warmste zomerdag van de eeuw rijdt de negenjarige Michele op zijn fietsje door de uitgestrekte akkers rond zijn dorp. Op een verlaten heuvel ontdekt hij een jongetje dat in een put ligt, vastgeklonken aan een ketting. Michele kan met niemand over zijn ontdekking praten en om het geheim te kunnen verdragen, trekt hij zich terug in zijn verbeeldingswereld. Wanneer hij meer gruwelijkheden ontdekt, wordt Michele heen en weer geslingerd tussen zijn nieuwsgierigheid en angst, tussen de harde feiten en de fantasie waarin hij probeert te vluchten. Hij wil het jongetje redden, maar zijn eigen wereldje brokkelt gestaag af naarmate zijn vermoeden sterker wordt dat hij niet als enige van het geheim op de hoogte is. Als hij er van overtuigd is dat ook zijn eigen leven op het spel komt te staan, voelt hij zich gedwongen een onomkeerbaar besluit te nemen.’

Al snel merk je dat je je zozeer in de personages verdiept, dat het lijkt alsof je in de huid van Michele bent gekropen. Ik vond het een prachtig, maar ontzettend ontroerend verhaal. Het verpletterende einde greep me echt aan. Ik ga absoluut meer van deze schrijver lezen!

De verrassende wendingen, de krachtige natuurbeschrijvingen en de nachtelijke ontknoping die tegelijkertijd spannend en beklemmend is, vormen de grootste verdiensten van deze roman’ – Trouw

4 Reacties to “Recensie: Ik ben niet bang”

  1. Georgie 22 juni 2010 bij 16:58 #

    Wauw dat klinkt goed! Ik heb wel eens van die schrijver gehoord maar ga dit zeker eens checken, dankje!

  2. Amber 24 juni 2010 bij 18:25 #

    Lezen is zo fijn! Vooral in de vakanties!
    Dit lijkt me een erg mooi boek, goede tip!

    • livelifelovely 24 juni 2010 bij 18:36 #

      Inderdaad! Ik heb nu ook eindelijk weer tijd om lekker veel te lezen, heerlijk 🙂 Lekker in het zonnetje met een goed boek, zo kom ik de vakantie wel door!

Geef een reactie

