Film: Millennium II – De vrouw die met vuur speelde

20 Jun

De Millennium-serie van Stieg Larsson is inmiddels alom bekend. Het eerste boek, ‘Mannen die vrouwen haten’ kon ik haast niet wegleggen en ook de gelijknamige film vond ik goed. Aan het tweede boek, ‘De vrouw die met vuur speelde’ ben ik nog niet toegekomen, maar ik heb wel alvast de tweede film gekeken.

En daar heb ik spijt van. De film gaat ongelofelijk snel door het verhaal heen, waardoor ik af en toe geen flauw benul had van wat er nou eigenlijk gebeurde. Ook is de held uit het eerste deel, Mikael Blomkvist, vrijwel van het toneel verdwenen. Jammer, want wat leverde die man in het eerste deel een acteerwerk af. In het tweede deel is hij een groep mannen op het spoor die zich diep in de wereld van de vrouwenhandel bevinden. Af en toe komt hij tevoorschijn en zie je de vorderingen van zijn onderzoek, maar vaak is hij niet te zien.

De film draait voornamelijk om Lisbeth Salander die in de problemen komt. Niks nieuws zul je denken. Ze krijgt echter, onterecht, een driedubbele moord op haar bordje. Terwijl de politie op haar jaagt, probeert Salander te ontdekken wie haar dit aan doet en wie de werkelijke moordenaar is. Maar Larsson zou Larsson niet zijn als hij hier niet een heleboel plotwendingen en problemen aan koppelde. Het resultaat is een klopjacht die haar naar een beruchte bende leidt met een mysterieuze leider: Zala. En dan kan het feest pas echt beginnen.

In ‘Mannen die vrouwen haten’ zat naar mijn gevoel naast de actie ook echt een verhaal, deze film wist me echter niet te boeien. Ten eerste omdat ik de verhaallijn die er was niet kon volgen en ten tweede omdat de film eigenlijk een opeenstapeling van actiescènes is. Aan het acteerwerk ligt het niet, want dat is wederom voortreffelijk. Naar het boek ben ik nog steeds erg benieuwd, boeken vind ik vaak toch beter dan de verfilmingen. Of ik de derde film nog ga kijken weet ik niet, misschien eerst de boeken maar eens lezen…

2 Reacties to “Film: Millennium II – De vrouw die met vuur speelde”

  1. Marie-Bernadette 21 juni 2010 bij 11:05 #

    Mooi thema, de onschuldig veroordeelde vrouw!

  2. Floris 14 juli 2010 bij 22:02 #

    Heb alle drie de delen in boek vorm, nu alleen nog 2 weken vakantie kan ik van de winter de films zien 🙂

Geef een reactie

