Paniek op de Dam

5 Mei

Gisteravond besloot ik met wat vrienden naar de Dodenherdenking op Dam te gaan. We stonden tegenover de Bijenkorf, voor een steegje toen halverwege de twee minuten stilte ineens iemand begon te schreeuwen. ‘Wat een idioot’, zag je iedereen denken. Tot het geschreeuw wel erg lang aanhield en eigenlijk ook wel heel erg beangstigend klonk. Er begonnen vrouwen te gillen en meteen daarop volgde een knal. We hadden geen idee wat er gebeurde, maar ineens kwamen er honderden mensen op ons afrennen. Het is doodeng om in een menigte te staan en te weten dat je geen kant op kunt. Gelukkig bleven wij allemaal redelijk rustig en probeerden onszelf tegen de muur aan te drukken, zodat we maar niet onder de voet gelopen zouden worden. We probeerden op de schermen te kijken wat er aan de hand was. ‘Rustig, rustig!’, schreeuwden we, nadat er ook mensen begonnen te vallen.

Toen iedereen enigszins gekalmeerd was, stond er een man naast me die mijn hand vastpakte. ‘Is de koningin dood?’, vroeg hij me. Andere mensen begonnen te huilen en zelf stond ik ontzettend te trillen op mijn benen. Je denkt toch weer meteen aan de aanslag in Apeldoorn, vorig jaar met Koninginnedag. We wisten niet wat die knal was, of er weer een auto de menigte in was gereden, of er iemand aan het schieten was of dat het iets totaal anders was. Via de telefoon hoorden we dat er iemand onwel geworden was.

We zijn teruggelopen de Dam op, hebben nog even staan kijken naar de rest van de ceremonie en zijn toen maar vertrokken. Toen we ’s avonds thuiskwamen, hebben we meteen het journaal gekeken. Wat schrok ik van die beelden! Inmiddels was er bekend dat de ceremonie waarschijnlijk bewust verstoord was. Bij ons heerste verontwaardiging en ongeloof. Wie doet nou zoiets? Hoe kun je een herdenking op zo’n wrede manier verstoren, terwijl je weet dat het hele land nog angstig is voor aanslagen.

Want dat er bij iedereen nog angst aanwezig was, dat bleek wel. Je kon de paniek bij iedereen in de ogen zien, toen ze probeerden een veilig heenkomen te zoeken. Gelukkig zijn er geen zwaargewonden gevallen en is de dader meteen opgepakt.

5 Reacties to “Paniek op de Dam”

  1. Sugarblosssom 5 mei 2010 bij 18:38 #

    Oh bah heb jij dit meegemaakt! Niet zo leuk hoor 😦 Ben je weer een beetje bijgekomen van de schrik?

  2. livethatprettylife 5 mei 2010 bij 19:09 #

    Ik vond het echt erg om te zien. Ik heb het nieuws niet gezien maar je kon het fragment wel op RTL gemist kijken… Wat erg dat je er bij was, ik denk dat ik zelf ook in paniek zou raken en meteen aan de geplande aanslag van vorig jaar denken..
    Hoe meer dit soort dingen in de media komen, hoe meer mensen het gaan nadoen… Blegh, kan er niet aan denken.

  3. Eva! 7 mei 2010 bij 21:45 #

    ik zag het live op tv! gut wat was dat scary! was die dag ook in a’dam wezen shoppen net uurtje thuis toen het gebeurde hadden nog overwogen te blijven kijken, gelukkig niet gedaan. fok wat eng als je zo’n menigte op je af ziet komen en niet weet waarom!

  4. Milou (Cherize) 8 mei 2010 bij 09:54 #

    Ik was bij de dodenherdenking hier in de buurt dus ik had het in eerste instantie helemaal niet mee gekregen.Lijkt me vreselijk om daar tussen te staan 😦
    Wat was die knal nou eigenlijk?

  5. livelifelovely 8 mei 2010 bij 19:08 #

    @ Milou
    Die knal was een dranghek die omviel.

    Het was inderdaad heel eng. Ineens al die mensen die op je af komen, en dat terwijl je geen kant op kunt. Wat vooral eng is, is dat je niet weet wat er gebeurt. Uiteindelijk bleek er niks aan de hand te zijn, maar voor hetzelfde geld is er wel een of andere idioot die met zijn auto de menigte in rijdt. Maar ik ben weer helemaal bekomen van de schrik hoor!

    Bedankt voor al jullie lieve reacties 🙂

Geef een reactie

