Film: De gelukkige huisvrouw

3 Mei

Gisteravond ben ik met mijn moeder naar de boekverfilming ‘De gelukkig huisvrouw’ geweest. De hoofdrollen worden gespeeld door Carice van Houten en Waldemar Torenstra. Van Carice wisten we na onder andere ‘Zwartboek’ en ‘Komt een vrouw bij de dokter’ natuurlijk al dat ze een fantantastische actrice is, maar Waldemar houdt zich naast haar zeer goed staande! Dit is het regiedebuut van Antoinette Beumer, de zus van Famke Janssen. Mijn gok, van haar gaan we vaker wat horen!

De verfilming van het veelbesproken debuut van Heleen van Royen.

Voor degenen die het boek (of de film) niet kennen, even een korte samenvatting:
“Lea Meyer is gelukkig: man Harry adoreert haar, brengt het geld met bakken binnen en is, net als Lea zelf, dol op seks. Kortom; Lea’s leven is perfect totdat Harry zegt dat hij een kind wil. De bevalling van Harry Junior is een uitputtingsslag. Lea’s onverslaanbare humor en optimisme leggen het af tegen het natuurgeweld. Terwijl Harry een intens gelukkige vader is, voelt Lea geen enkele band met de baby. Ze krijgt waanvoorstellingen, zakt weg in psychose en wordt verplicht opgenomen. Aanvankelijk steekt ze de draak met de psychiater, de therapie en met ‘de gekken’ om haar heen. Maar gaandeweg ontdekt ze dat haar medepatiënten mensen zijn met hele herkenbare angsten en dat er, onder haar onaflaatbare poging van alles een grap te maken, een hoop onverwerkt verdriet schuilt. Eenmaal thuis lukt het haar niet de draad weer op te pikken; ze past niet meer in haar oude leven en zal moeten afrekenen met het verleden voordat ze Een Gelukkige Huisvrouw kan worden.”

Dit alles maakt de film tot een drama met een komische invalshoek. Hoewel ik met open mond naar de bevalling zat te kijken, moest ik vaak ook ongelofelijk lachen om Carice & co. Ook de andere acteurs zijn perfect gekozen, van ‘de gekken’, tot de psychiater en Lea’s moeder.

Kortom: een leuke film met geweldige acteurs en ook nog eens een goed verhaal. Zo vind ik ze niet zo vaak van Nederlandse makelij.

5 Reacties to “Film: De gelukkige huisvrouw”

  1. Ilse 3 mei 2010 bij 11:47 #

    Waldermar:D

    Ik ga morgen! heb vorige week ’t boek gelezen.. ben super benieuwd!

    xx

  2. suavemente 3 mei 2010 bij 12:15 #

    Mij trekt deze film niet zo.

  3. sibylreads 3 mei 2010 bij 20:07 #

    Ik heb net alle boeken van Heleen gelezen en was bepaald niet onder de indruk – al was De gelukkige huisvrouw nog wel de beste. Is de film beter?

    • livelifelovely 3 mei 2010 bij 20:24 #

      Ik ben ook niet zo’n fan van de boeken van Heleen, vooral haar laatste, ‘De mannentester’, vond ik erg tegenvallen. De film vond ik, vooral dankzij de acteerprestaties van Carice, wel erg goed. Het verhaal is daar ook een stuk ingekort, in het boek duurde alles erg lang naar mijn mening.

Geef een reactie

