Perfectionisme

28 Mrt

Gisteren sprak ik er nog over met mijn beste vriendje: perfectionisme. Hij zei: ‘de makkelijkste weg is niet voor niets de makkelijkste’, wat mij betreft helemaal waar. Natuurlijk, je komt er ook wel als je de makkelijkste weg neemt. Waarschijnlijk gaat het zelfs een stuk sneller. Maar is het ook de beste manier? Naar mijn mening kom je verder in de wereld als je altijd de beste weg zoekt, en dat is lang niet altijd de makkelijkste. Want waarom niet alles eruit halen wat erin zit? Waarom genoegen nemen met de helft of nog minder? Die makkelijkste weg bestaat tenslotte alleen maar omdat er ook nog een andere weg is. Eentje die vaak niet zo makkelijk is, waar je hindernissen op je pad zult vinden. Maar zeg nou zelf: je komt toch veel verder als je er alles aan doet, dan als je elke keer precies genoeg doet? Ik ben ontzettend perfectionistisch en ik stel daardoor hoge eisen aan mezelf en aan de dingen die ik doe. Maar als ik het doel dan uiteindelijk haal, ben ik er ook heel blij mee, iets wat ik waarschijnlijk een stuk minder of zelfs niet zou hebben als ik er niet echt mijn best voor doe.

Nog zoiets: ik ben ambitieus. Iets wat ook vaak samengaat met perfectionisme. Ik wil wat van mijn leven maken: een mooie carrière met een bijbehorende bankrekening, een leuk huisje om te delen met een fantastische man, veel tijd doorbrengen met vrienden en ik wil veel van de wereld zien. Misschien veel mooie dromen, maar als je er nu niet in gelooft, wanneer dan wel? Want onthoud:

The future belongs to those who prepare for it today.’ – © Malcolm X

Eén reactie to “Perfectionisme”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Stylish blogger award « Laura – Live life lovely - 17 juni 2010

    […] nog wel een deeltijd opleiding Journalistiek aan het Windesheim in Almere! 3. Ik ben ontzettend perfectionistisch, ambitieus en een control freak. Als ik niet gemotiveerd ben en dus niet op tijd begin met leren, […]

Geef een reactie

